• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl is een landelijk opererend innovatief advocatenkantoor dat specialistische kennis combineert met digitale oplossingen om werkgevers en werknemers toegankelijk en efficiënt van advies te voorzien.

  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK
  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK

Wat kan je doen bij schuldenproblematiek als werkgever?

Inleiding

Financiële stress is een realiteit voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking. Maar liefst 62% van de werknemers in Nederland heeft in meer of mindere mate te maken met schuldenproblematiek. Wat mag je in zo’n situatie van je werkgever verwachten? Hoewel een werkgever geen schuldhulpverlener is, heeft hij wel degelijk een verantwoordelijkheid als het gaat om het welzijn van zijn werknemers. In deze blog lees je wat die rol inhoudt — en waar de grenzen liggen.

Geen verplichting, wel een verantwoordelijkheid

Er bestaat in Nederland geen wettelijke verplichting voor werkgevers om de financiële situatie van werknemers actief te monitoren of op te lossen. Toch vloeit er uit het beginsel van ‘goed werkgeverschap’ wel een algemene verantwoordelijkheid voort. Zeker als schulden invloed hebben op de inzetbaarheid of het functioneren van de werknemer.

Daarnaast geldt de Arbeidsomstandighedenwet. Die verplicht werkgevers om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving, inclusief aandacht voor mentale gezondheid. En schulden kunnen, net als andere persoonlijke problemen, een grote mentale belasting vormen.

Wat kan een werkgever doen bij schuldenproblematiek?

Werkgevers die actief willen bijdragen aan het voorkomen of verlichten van schuldenproblematiek kunnen onder andere:

  • informatie verstrekken over beschikbare hulp, zoals budgetcoaches of schuldhulpverlening via de gemeente;
  • preventieprogramma’s aanbieden, bijvoorbeeld over omgaan met geld of betalingsachterstanden;
  • een intern beleid opstellen over hoe om te gaan met signalen van financiële problemen bij werknemers.

Door schulden bespreekbaar te maken binnen het bedrijf en passende ondersteuning te bieden, kan de werkgever bijdragen aan een stabielere werkomgeving.

Let op: de AVG stelt duidelijke grenzen

Schulden vallen onder de noemer bijzondere persoonsgegevens, wat betekent dat werkgevers niet zomaar informatie mogen verzamelen over de financiële situatie van werknemers. Gegevens over schulden mogen alleen worden verwerkt met uitdrukkelijke toestemming, of als er een wettelijke grondslag voor bestaat.

Werkgevers moeten dus terughoudend zijn met het noteren of opslaan van informatie over schulden. Ook mogen zij niet op de stoel van de hulpverlener gaan zitten. Het is belangrijk om de privacy van werknemers te respecteren en hen alleen te begeleiden of door te verwijzen, niet te beoordelen.

Een ondersteunende rol, geen plicht tot oplossen

Hoewel er geen verplichting bestaat om schulden op te lossen, kunnen werkgevers met een proactieve houding wel veel betekenen. Door op tijd signalen op te vangen en werknemers te wijzen op de juiste instanties, dragen zij bij aan duurzame inzetbaarheid. Tegelijkertijd verbetert dat de sfeer, productiviteit en betrokkenheid op de werkvloer.

Een goed HR-beleid dat ruimte biedt voor vertrouwelijke gesprekken over persoonlijke problemen, waaronder schulden, is dus niet alleen sociaal wenselijk, maar ook bedrijfsmatig verstandig.

Conclusie

Financiële problemen komen vaker voor dan gedacht, maar blijven op de werkvloer vaak onbesproken. Hoewel werkgevers geen schuldhulpverleners zijn, kunnen zij als goed werkgever wél zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving. Door duidelijke kaders, respect voor privacy en doorverwijzing naar de juiste hulpinstanties kan de werkgever bijdragen aan het welzijn van werknemers én het functioneren van de organisatie.


Deze blog is geschreven door mr. Stijn Blom, arbeidsrechtadvocaat bij Arbeidsadvocaat.nl B.V. Stijn heeft ruime ervaring in het arbeidsrecht en ondersteunt ondernemers en werknemers dagelijks bij uiteenlopende arbeidsrechtelijke vraagstukken. Van ontslagzaken tot het opstellen van waterdichte overeenkomsten en reglementen – met zijn praktische en persoonlijke aanpak helpt hij werkgevers en werknemers vooruit. Meer weten? Bezoek Stijn’s pagina.

Arbeidsadvocaat.nl denkt graag met u mee als u vragen heeft over schuldenproblematiek. Neem gerust contact op. 

April 2025

Footer

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
  • 085 – 060 6499
  • EINDHOVEN OFFICE
  • ONLINE OFFICE
  • Whatsapp
  • Linkedin
  • Instagram
  • TikTok

Google Rating

5.0 55 reviews

© 2025 ARBEIDSADVOCAAT.NL

Copyright © 2025 · Stijn theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
Arbeidsadvocaat.nl maakt gebruik van cookies
Om de beste browse ervaring te bieden, gebruikt deze website functionele en analytische cookies. U blijft anoniem. Cookies van derden worden niet zonder uw toestemming geplaatst.
Functioneel Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Analytisch
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • English