• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl is een landelijk opererend innovatief advocatenkantoor dat specialistische kennis combineert met digitale oplossingen om werkgevers en werknemers toegankelijk en efficiënt van advies te voorzien.

  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK
  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK

Ziekmelding na een feestje: wat mag je als werkgever doen?

Inleiding

Een ziekmelding van een werknemer komt maandagochtend binnen, en uit verhalen op de werkvloer blijkt dat hij de avond ervoor nog op een feestje of festival was. Voor veel werkgevers is dit een herkenbare, maar ook frustrerende situatie. Mag je hier als werkgever iets mee? Wanneer is er sprake van misbruik, en welke stappen kun je nemen om grip te houden op het ziekteverzuim? In deze blog lees je wat de regels zijn bij ziek melden na een feest en hoe je hier als werkgever verstandig op reageert.

Feestgedrag en persoonlijke verantwoordelijkheid

Iedere werknemer heeft het recht om in zijn of haar vrije tijd te doen wat hij of zij wil. Dat betekent dat ook feesten of uitgaan geen verboden activiteit is. Wel geldt dat werknemers verantwoordelijk zijn voor hun inzetbaarheid tijdens werktijd. Bij functies waarbij gezondheid en alertheid cruciaal zijn, denk aan medische beroepen of beroepen in het verkeer, kan gedrag buiten werktijd indirect invloed hebben op het werk. Toch geldt ook dan: werkgevers moeten terughoudend zijn met het verbinden van conclusies aan privégedrag.

Ziekmelding en de rol van de bedrijfsarts

Een ziekmelding mag door de werkgever nooit op eigen gezag worden afgewezen, ook niet als het vermoeden bestaat dat de ziekte ‘eigen schuld’ is, bijvoorbeeld door overmatig drankgebruik. Alleen de bedrijfsarts mag beoordelen of er sprake is van arbeidsongeschiktheid.

Als werkgever is het daarom belangrijk om niet te speculeren of discussies aan te gaan over de reden van ziekmelding, maar om de bedrijfsarts zo snel mogelijk in te schakelen. Pas na zijn oordeel kan worden bekeken of de werknemer daadwerkelijk arbeidsongeschikt is.

Proactief handelen met de bedrijfsarts

Om te voorkomen dat een situatie blijft hangen in onzekerheid, is het verstandig om de ziekmelding snel door te geven aan de arbodienst of bedrijfsarts. Hiermee wordt het proces versneld en kan de werkgever duidelijkheid krijgen over de duur en aard van het verzuim. Ook kan de bedrijfsarts signaleren of sprake is van herhaald kortdurend verzuim, wat aanleiding kan zijn voor verdere stappen zoals een verzuimgesprek of verbetertraject.

Wachtdagen als beleidsinstrument

Werkgevers kunnen wachtdagen hanteren om onnodige of lichtvaardige ziekmeldingen te ontmoedigen. Dit houdt in dat er op de eerste ziektedag (of eerste twee dagen) geen loon wordt betaald. Deze regeling moet wel zijn opgenomen in de arbeidsovereenkomst of cao. Wachtdagen kunnen een effectief middel zijn om kortdurend verzuim, bijvoorbeeld na een feestje, terug te dringen, zonder direct in conflict te raken over de aard van de ziekmelding.

Conclusie

Ziekmeldingen na een avondje uit kunnen vragen oproepen, maar de wet biedt duidelijke kaders. Werkgevers mogen niet zelf oordelen over de geldigheid van een ziekmelding, maar moeten vertrouwen op het oordeel van de bedrijfsarts. Met heldere communicatie, snelle schakeling met de arbodienst en eventueel beleid rondom wachtdagen, kunnen werkgevers op een juridisch zorgvuldige manier omgaan met twijfelachtige ziekmeldingen.


Deze blog is geschreven door mr. Stijn Blom, arbeidsrechtadvocaat bij Arbeidsadvocaat.nl B.V. Stijn heeft ruime ervaring in het arbeidsrecht en ondersteunt ondernemers en werknemers dagelijks bij uiteenlopende arbeidsrechtelijke vraagstukken. Van ontslagzaken tot het opstellen van waterdichte overeenkomsten en reglementen – met zijn praktische en persoonlijke aanpak helpt hij werkgevers en werknemers vooruit. Meer weten? Bezoek Stijn’s pagina.

Arbeidsadvocaat.nl denkt graag met u mee als u vragen heeft over ziekmeldingen. Neem gerust contact op. 

April 2025

Footer

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
  • 085 – 060 6499
  • EINDHOVEN OFFICE
  • ONLINE OFFICE
  • Whatsapp
  • Linkedin
  • Instagram
  • TikTok

Google Rating

5.0 55 reviews

© 2025 ARBEIDSADVOCAAT.NL

Copyright © 2025 · Stijn theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
Arbeidsadvocaat.nl maakt gebruik van cookies
Om de beste browse ervaring te bieden, gebruikt deze website functionele en analytische cookies. U blijft anoniem. Cookies van derden worden niet zonder uw toestemming geplaatst.
Functioneel Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Analytisch
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • English