• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl

Arbeidsadvocaat.nl is een landelijk opererend innovatief advocatenkantoor dat specialistische kennis combineert met digitale oplossingen om werkgevers en werknemers toegankelijk en efficiënt van advies te voorzien.

  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK
  • Over
    • Team
    • Over het kantoor
    • Tarieven
    • Vacatures
  • Voor werkgevers
  • Voor werknemers
    • VSO Controleren
    • Onderhandelen VSO
  • Klantportaal
  • Blogs
  • Contact
ONLINE INTAKEGESPREK

Ontslag vanwege kritische vragen? Zo oordeelde het hof in deze zaak.

Inleiding

Mag een werkgever een werknemer ontslaan omdat zij kritische vragen stelt over het beleid binnen de organisatie? En wat als de werkgever daarbij het ontslag baseert op gronden die niet blijken te kloppen? In een recente uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch stond precies dit centraal. De werkneemster kreeg uiteindelijk niet alleen gelijk, maar ook een forse vergoeding toegekend. Deze zaak toont het belang van zorgvuldigheid bij ontslag én de bescherming van mondige werknemers die kritische vragen stelt.

De situatie: vragen stellen leidt tot functieverlies

De werkneemster was in dienst bij TP Vision, een bedrijf dat wereldwijd audio- en videoproducten onder de naam ‘Philips’ produceert en verkoopt. Binnen het bedrijf stelde zij samen met enkele collega’s kritische vragen over bepaalde standpunten van het management. In plaats van een open gesprek hierover, werd zij uitgenodigd bij de directie en daar te horen gekregen dat haar functie kwam te vervallen.

UWV weigert toestemming voor ontslag, werkgever zoekt verder

De werkgever verzocht het UWV om toestemming voor ontslag op bedrijfseconomische gronden. Het UWV wees dit verzoek af omdat het onvoldoende onderbouwd was. Vervolgens stapte de werkgever naar de kantonrechter en voerde daar maar liefst vier andere ontslaggronden aan.

De werkneemster liet het er niet bij zitten: ze benaderde op eigen initiatief veertien collega’s en slaagde erin hun reacties (in het geheim) op te slaan en te gebruiken in de juridische procedure. Dat werd haar niet verweten door de rechter, sterker nog, het hielp haar zaak.

Oordeel van de rechter: ontslag onterecht en ernstig verwijtbaar

De kantonrechter oordeelde dat de werkgever onvoldoende had aangetoond dat de functie daadwerkelijk kwam te vervallen. Ook de andere ontslaggronden hielden geen stand. Het leek erop dat de werkneemster vooral werd ‘weggestuurd’ omdat zij kritische vragen durfde te stellen.

Daarmee had de werkgever volgens de rechter ernstig verwijtbaar gehandeld. De werkneemster kreeg:

  • een transitievergoeding van €18.500,
  • én een billijke vergoeding van €55.000.

De rechter gaf de werkgever nog de mogelijkheid om het ontslag in te trekken en de werkneemster weer in dienst te nemen. Als de werkgever dat doet, hoeft hij de vergoedingen niet te betalen.

Wat kunnen we hiervan leren?

Deze uitspraak maakt duidelijk dat werknemers het recht hebben om vragen te stellen en zich kritisch uit te laten binnen de organisatie, zonder dat dit moet leiden tot ontslag. Werkgevers die kritische medewerkers ‘monddood’ proberen te maken, lopen het risico op forse financiële sancties, zeker als het ontslag niet goed is onderbouwd.

Bovendien laat de zaak zien dat ook als een werknemer zelf tot actie overgaat (zoals het verzamelen van verklaringen), dit niet direct tegen hen hoeft te werken. Mits zorgvuldig gedaan, kan het juist bijdragen aan bewijs van misstanden.

Conclusie

Een kritische houding op de werkvloer mag geen reden zijn voor ontslag. Werkgevers die dit proberen, moeten rekening houden met de strenge eisen van rechters én het risico op hoge vergoedingen. Deze uitspraak bevestigt het belang van transparantie, zorgvuldige onderbouwing van ontslaggronden en respect voor werknemers die op een constructieve manier hun stem laten horen door kritische vragen te stellen.


Deze blog is geschreven door mr. Stijn Blom, arbeidsrechtadvocaat bij Arbeidsadvocaat.nl B.V. Stijn heeft ruime ervaring in het arbeidsrecht en ondersteunt ondernemers en werknemers dagelijks bij uiteenlopende arbeidsrechtelijke vraagstukken. Van ontslagzaken tot het opstellen van waterdichte overeenkomsten en reglementen – met zijn praktische en persoonlijke aanpak helpt hij werkgevers en werknemers vooruit. Meer weten? Bezoek Stijn’s pagina.

Arbeidsadvocaat.nl denkt graag met u mee als u vragen heeft over ontslag. Neem gerust contact op. 

April 2025

Footer

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
  • 085 – 060 6499
  • EINDHOVEN OFFICE
  • ONLINE OFFICE
  • Whatsapp
  • Linkedin
  • Instagram
  • TikTok

Google Rating

5.0 55 reviews

© 2025 ARBEIDSADVOCAAT.NL

Copyright © 2025 · Stijn theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Privacy Policy
  • Klachtenregeling
  • Algemene Voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • BTW: NL855181044B01
Arbeidsadvocaat.nl maakt gebruik van cookies
Om de beste browse ervaring te bieden, gebruikt deze website functionele en analytische cookies. U blijft anoniem. Cookies van derden worden niet zonder uw toestemming geplaatst.
Functioneel Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Analytisch
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • English