Begint jouw werkdag eerder als afgesproken en word je er niet voor betaald? Hoe oordelen rechters hierover als dit verplicht wordt door de werkgever?
Callcentermedewerkers
Dit was het geval bij een callcenter. In de regels van het callcenter staat dat medewerkers exact om 09:00 uur klaar moeten zitten om de eerste call aan te nemen. Om nooit te laat te zijn en om op tijd te kunnen inloggen moeten zij zich altijd 10 minuten voor aanvang van een dienst melden bij de supervisor.
Eén van de werknemers vindt dat die 10 minuten ook betaald moeten worden en stapte naar de rechter.
Uitspraak rechter
Uiteindelijk is in hoger beroep geoordeeld dat de tien minuten moeten worden aangemerkt als arbeidstijd die gewoon uitbetaald moet worden. Dat de callcenter medewerkers nog niet aan het bellen waren, maakte niet uit.
Het callcenter moest de medewerker over de afgelopen jaren bijna EUR 3.000 betalen, inclusief boetes voor de late betaling.
Betaalde arbeidstijd
Deze uitspraak is in lijn met andere uitspraken van rechters over tijd die je verplicht aanwezig moet zijn op je werk, maar niet uitbetaald krijgt. Denk ook aan supermarktmedewerkers die na sluiting op elkaar moeten wachten om samen de winkel te verlaten, ook dit is arbeidstijd die in principe betaald moet worden.
Arbeidsadvocaat.nl denkt graag met je mee als je vragen hebt over arbeidstijden. Neem gerust contact op.
December 2024