Een kantoorhond. Hoe zit dit arbeidsrechtelijk?
Een hond mee naar werk zou stress verlagend werken. Maar een wettelijk recht om een hond mee te nemen is er natuurlijk niet. Je werkgever moet hier toestemming voor geven. Maar wat nu als een medewerker allergisch of bang voor honden is? Dit speelde een paar jaar terug bij de rechtbank Rotterdam.
Ziek door de kantoorhond
Een mevrouw werkte als assistent-accountant. Na een jaar begon de directeur zijn husky mee naar kantoor te nemen. Een paar maanden later meldde de vrouw zich ziek. De bedrijfsarts koppelde terug dat het er op lijkt dat de klachten van de vrouw te maken hebben met de aanwezigheid van de hond. De vrouw had al aangegeven allergisch te zijn, maar de hond niet meenemen was voor de directeur geen optie omdat de hond niet alleen zou kunnen zijn.
De bedrijfsarts concludeert dat de hond echt niet meer naar kantoor kan komen. Als dat niet gaat, dan moet mevrouw vanuit medisch oogpunt de ziekmakende omgeving vermijden. Oftewel: thuisblijven. De vrouw vraagt ook nog een deskundigenoordeel aan bij UWV en ook de verzekeringsarts geeft haar gelijk.
Kantonrechter Rotterdam
Er zit voor de vrouw dan weinig anders op dan zelf naar de kantonrechter gaan met het verzoek haar arbeidsovereenkomst te ontbinden met het verzoek om toekenning van ontslagvergoedingen. De kantonrechter Rotterdam geeft haar gelijk. De werkgever had de hond boven de werkneemster gesteld. Dit was onacceptabel. Een werkgever moet zorgen voor een gezonde werkomgeving. Door de hond, ondanks de klachten, op kantoor te houden was gehandeld in strijd met de eisen van goed werkgeverschap en de verplichtingen op grond van de Arbeidsomstandighedenwet.
De vrouw krijgt ongeveer EUR 4.000 aan ontslagvergoedingen toegekend.
Arbeidsadvocaat.nl denkt graag met u mee als u vragen heeft over een rechtsgang. Neem gerust contact op.
Oktober 2024