Wat is de klachtplicht?
De klachtplicht in het arbeidsrecht houdt in dat een werknemer verplicht is om tijdig te klagen bij zijn werkgever wanneer hij een gebrek constateert in de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Dit kan bijvoorbeeld gaan om klachten over arbeidsomstandigheden, of de inhoud van het werk. Het doel van de klachtplicht is om de werkgever de gelegenheid te geven om het probleem op te lossen voordat er verdere stappen worden genomen, zoals het starten van een juridische procedure. Als een werknemer niet tijdig klaagt over een gebrek, kan dit gevolgen hebben voor zijn recht om later nog actie te ondernemen tegen de werkgever . Of er ook een klachtplicht is bij loonvorderingen houdt de rechtspraak op dit moment nog verdeeld. Advocaat-Generaal (A-G) Wissink heeft in zijn advies aan de Hoge Raad geconcludeerd dat de klachtplicht van artikel 6:89 BW niet van toepassing is op loonvorderingen van de werknemer. Naar verwachting wijst de Hoge Raad daarover op 4 oktober 2024 arrest.